2009-10-05

To be a forum moderator: which ever way I turn, my ass is in the back.

Som moderator på det svenska lolitaforumet finns det i huvudsak två saker att göra:
- se till att de enkla reglerna vi har kommit överens om i moderatorteamet efterföljs av forummedlemmarna.
- hålla den generella stämningen hos forummedlemmarna på en godtycklig nivå.

Vi bytte från ett gratisforum till en egen domän med flera nya möjligheter som jag ännu måste ta mig tid till att utveckla. Förlåt för det. Men nu gnälls det om att bilder inte går att ladda upp. På gamla forumet gick det inte alls men det har vissa forummedlemmar redan glömt bort.
Vi ordnar sedan två år tillbaka en forumpicknick där alla kan träffas och ha kul tillsammans. Vissa forummedlemmar tisslar och tasslar bakom de ryggar som både var där och inte var där. Vi hör allt, tro inget annat.
Vi är den största svenska mötesplattformen för lolitor, hela tiden kommer det nya lolitor för att be oss om råd och kanske hittar de sina allra första plagg hos oss. Vissa forummedlemmar påstår sig vara missnöjda med att nivån på forumet är för låg, att forumet inte når upp till deras standard, att vissa inte borde få vara på forumet för att de är för fula/för dumma/skriver för dåligt. Herregud, fattar de ens vad de själva skriver? Å ena sidan blir vissa forummedlemmar förvånade över att vi har ett rykte som elitistiska bitchar med pinnar i röven, å andra sidan efterlyser vissa forummedlemmar ett system som premierar elitism.

Jag strävar alltid som moderator att ta beslut som gynnar majoriteten av användarna på forumet.
Jag får ofta skit för att jag är taskig, inte modererar snabbt nog eller att jag är tråkig.
Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag eller någon annan i moderatorteamet har kommit till undsättning, gett svar och fixat till utan att få ett endaste ynka litet tack.
Men jag går också offtopic, ryter till för hårt, bli för subjektiv och är för fjantig.
Jag är också en forummedlem.
Jag råkar bara vara en av tre forummedlemmar som måste hålla ordning.
Gör jag fel så ber jag om ursäkt, så fort det går, men gudarna ska veta att jag också har åsikter. När tålamodet tar slut känns moderatorrollen som en av de mest otacksamma rollerna jag någonsin tagit på mig.

Varför gör jag det då?
Ingen tvingar mig. Jag får inte betalt för det. Det är stundtals jävligt otacksamt.
Hade jag haft den resursen som vårt forum är när jag kom in i scenen hade jag dött av lycka. På forumet ordnas det träffar, utbyts sömnadstips och framförallt finns det folk att snacka med. Jag behöver inte tycka om alla på forumet, ni behöver inte tycka om mig heller, men någonstans har vi ändå en gemensam grund; vi älskar lolita. Är det inte därför vi vill ha ett forum? Eller vill andra lolitor bara kackla i sina egna hörn på sina egna villkor medan de själva är jordens mittpunkt?




In the role of being a forum moderator there are two essential tasks:
- see to that the simple rules we have set up are followed by the forum members
- keep the general mood of the forum on a content level

Since we switched from a free forum to our own server, the increase of new members has risen and therefore the views and opinions have risen too.
Some forum members think the forum is too childish, not high enough for their standards and that other forum members are too ugly/stupid/illiterate to be on the forum.
I listen to all opinions but I can only do so much until my own patience level and personal points of views has been reached. I get a lot of shit as a moderator on a daily basis and you wonder why I do it.

I take on the moderator role because I would have killed to have a resource like our lolita forum when I came into the scene. There are local meets, group orders, sewing advise and much more. We may not all get along or like each other but we still have one major thing in common: we love lolita. Isn't that a reason enough for having a forum? Or do all other lolitas want to sit in their own corners with their own individual set of rules thinking that the world should revolve around them?

Image © Imai Kira, scans from egl@LJ

14 comments:

  1. Jag tycker du gör ett jättebra jobb Maria! tack för att du är en sån bra moderator

    ReplyDelete
  2. Ja utan dig skulle jag ju inte klara mig alls! det är så bra att du hänger kvar <3

    och sen word på allt du skriver.

    ReplyDelete
  3. Elitistiska? O_o Det var det dummaste jag hört!
    Ni gör ett skitbra jobb! Det är verkligen inte lätt att vara moderator, men någon måste ju vara det, annars skulle det ju vara fullkomligt kaos.

    Ni borde verkligen få mycket mer credit för det ni gör, ni är grymma!<3

    ReplyDelete
  4. Hoho, er selv admin på j-fashion forumet vårt. I blandt hører jeg meg sykt nazi xD

    ReplyDelete
  5. Jag tycker ni gör ett bra jobb! :D


    www.teatime.webblogg.se

    ReplyDelete
  6. Cissi, Lovisa: Tack tjejer!

    Sara: Ja, fan, vad skulle jag göra utan DIG?

    Rebecca: Jag vet inte hur det är på gyaruforumet men du vet ju också att man får ta tag i skiten som mod. Och tack gumman!

    Frida: Jag önskar ibland att jag kunde vara mer strikt ibland men hur hård får man bli utan att gå för långt?

    ReplyDelete
  7. I do understand the complaints of the folks who feel discussion gets too childish and repetitive - after a certain point even valid beginner questions start to get boring (if it's in the least similar to enfantterrible, the finnish forum) BUT I'm for the life of me not going to understand why whine about it to the moderators?

    The only reasonable action is to write intelligent posts discussing something smart, which draws surprisingly well-thought-out replies even from the 14-year old kawaii!kawaii! girls.

    ReplyDelete
  8. Why do people like to whine in general? Because they can? Valid beginner questions is easily answered in the FAQ section that we provide so it's not about that. The whine is about general discontent over the forum being "invaded by children that can't write properly" (sic!) and such things.
    We have a section in the forums for more deep and intellectual discussions and we have some nice discussions going on there.

    ReplyDelete
  9. Äh, ni är ju jätteduktiga! Jag tycker att ni skulle vara lite osvenskt stenhårda bara för att då skulle folk hålla käften. Kanske :P

    ReplyDelete
  10. Vi har blivit hårdare. Det är därför gnället har ökat. :P Jag vill oftare vara hårdare men vem vet vad det skulle få för konsekvenser.

    ReplyDelete
  11. Du är en insperation till väldigt många! Och du gör ett as bra jobb som moderator! Det är bra med folk som säger vad de tycker och tänker!! Jag är enormt glad at forumet finns och inte behöva känna att man är helt ensam i sverige med att vara lolita! Forumet har hjälpt mig att våga va mig själv och börja klä mig i lolita igen, och du har gett mig en massa insperation genom att vara den du är!!

    Tack! ^_____________^

    ReplyDelete
  12. Tack själv Elin, vilken fin kommentar! Den blev jag riktigt glad av igen.

    ReplyDelete
  13. En del fattar bara inte den oskriva regeln "all hail the mods". Att ha moderatorer är som att ha enpartipolitik, och vi ska bara tacka och ta emot att ni är så demokratiska, lyhörda och underbara som ni är! Jag har säkert också varit ett litet gnälligt barn som tagit åt mig av strikta rättningar från moderatorer (och lärare), men sånt är livet. Sån är rollen ni har. Auktoritet är viktigare än fjäsk. De lär sig det, tids nog. Stå ut bara!
    De som eftersträvar ett mer elitistiskt klimat kan väl starta ett eget forum så får de vara diktatorer och bestämma att alla inte får vara med och leka.
    Peppkramar!

    ReplyDelete
  14. Folk måste ju förstå att när vi säger till så gör vi det för den stora massans bästa. Jag förväntar mig inte att bli hyllad men det får vara en gräns på hur mycket skit man ska utstå också.
    Jag håller helt och fullt med, jag har sagt det förut och jag kan säga det igen; den som inte håller med och som inte tål att alla är olika behöver heller inte vara kvar på forumet.

    ReplyDelete