2008-08-15

Nya vidder.


Tomas ringde. Han hade kommit fram till Skellefteå. Studentlägenheten var inte i särskilt gott skick. Det låg skräp i köket, i vardagsrummet och i hallen. I badrummet fanns en intorkad kissfläck och mer skräp. På köksbordet låg ett pass, antagligen inte den tidigare hyresgästens eftersom namnet inte var detsamma. Det enda som var rent var kylen och frysen.

Jag påminde Tomas om att det kunde ha varit värre. Han kunde ha haft fem indier i köket som varken kunde prata svenska eller engelska och dessutom lagade så stark mat att det stack i ögonen ända in till hans rum. Så som jag hade det första året i Kalmar alltså. En lägenhet med tre rum och ett kök, varav tre indier sov i ett av rummen på 10 kvadratmeter och ockuperade köket varje vaken minut. Jag fick nog när det låg en fem centimeter bred och djup skalbagge på rygg och flämtade efter fotfäste ovanpå disken.

Mitt andra studentboende var i en korridor där alla snodde mina köksgeråd. Till slut fick jag nog och röt på alla som kom i närheten av mina grejer. De lärde sig till slut att inte röra något i köket som var rosa. De brasilianska utbytesstudenterna var trevliga men mästare på att stapla sopor och spela fotboll i korridoren under natten. De baltiska utbytesstudenterna stod och diskuterade i tjugo minuter hur man kokar ett ägg. Den thailändska och kroatiska utbytesstudenten hade aldrig hört talas om delfinsäker tonfisk och den ryska utbytesstudenten ville starta ett horhus för det var "guaranteed business".

Nu har jag eget kök, egen toa, eget allt. Den perfekta lägenheten.
Eller, tja, garderoben kunde ha varit större.

Klänning: Angelic Pretty
Blus: 1-2-3
Diadem: DessertRose
Blommor: H&M
Halsband: Paris Kids
Strumpor: Gina Tricot
Skor: Secret Shop
Väska: Swimmer

No comments:

Post a Comment