2008-03-25

Mitt hednaskap gottgör jag med kristna symboler.

 

Jag vann nyligen ett par skor som jag suktat efter i sex år. Ja, sex år! Nu har jag dem - Metamorphoses platåskor med bevingade kors.

Jag har blivit löjligt fascinerad av kors och keruber. Jag är inte alls fascinerad av kristendomen som religion men dess symboler blir som kitschattiraljer för mig. Som radband med gotisk touch, pastelliga applikationer eller klassiska tryck. Hellånga klänningar med inspiration av nunneskrudar snuddar på gränsen till vad jag skulle bära själv men jag älskar det ändå.

Juliette et Justines korsfästelseklänning är typexemplet på vad jag menar. Jesus på korset med snirkliga blommor och nonsenslatin i guldtryck på svart eller vinröd sammet. Jag vill ha den på examensavslutningen i juni!

 

Bilder © Juliette et Justine, Mbok

1 comment:

  1. Jag har alltid varit fascinerad av radband, gamla biblar och liknande...trots att jag själv är mer utav en agnostiker. Det är för att, speciellt om det är ett gammalt förmål, så mycket historia bakom...att det inte är BARA religion bakom. Det är mycket mystik, människoöden, förhoppningar och tragik också. Jag har en bibel från mitten av artonhundratalet, och när jag ser i den så tänker jag på kvinnan som ägt den (den är signerad) och funderar på vad hon var för människa och hur hon kände när hon läste det som stod där.

    Sen så är ju dom symbolerna himla snygga med :P

    ReplyDelete