2007-05-01

Överskattat.

Kära läsare!

Har du inte en jävla aning om vad jag menar när jag säger "huvudbonader"? Nu slipper du fundera på det länge till.

Inom klädstilen som kallas för gothic lolita (och alla dess underkategorier) finns olika sorters accessoarer. Däribland finner vi huvudbonaderna, enligt vissa människor nyckelaccessoaren till den perfekta outfiten. Jag återkommer till det senare.

Olika sorters huvudbonader som finns:
(bilder tagna från Baby)


x Headdress
Den traditionella och ökända rektangulärt formade huvudbonaden som ofta dekoreras med spetskanter. Blir de däremot överdekorerade finns det risk för att du ser ut att bära en tehuva. Det här är den enda huvudbonaden jag kan ha utan att se helt efterbliven ut men eftersom jag har ett litet huvud föredrar jag också smalare modeller.


x Hatt eller krona
Den är i miniatyrstorlek, ofta snedställd och knyts under hakan. Personligen tycker jag att de bara passar till den mer aristokratiska stilen. Ärligt talat är det SKITSVÅRT att bära upp de här hattarna utan att se korkad ut. Jag tänker inte ens testa.


x Jätterosett, såkallad Alice bow
Jag lovar, när jag säger jätte - då menar jag JÄTTE. Den här sortens rosett är superinne just nu, alla ska ha en. Rosetten ska ligga över huvudet och ser i värsta fall ut som att den ska suga upp din hjärna. Den är däremot sjukt gullig och jag önskar innerligt att jag kunde bära upp en sådan.

Sedan finns det en uppsjö av varianter på dessa. Dekorerade baskers, bahytter och diadem existerar också men är aningens ovanligare.

Huvudbonader i enfärgat eller tvåfärgat är enligt min åsikt inte värda att betala 300 spänn för (eller mer!), vilket det faktiskt kostar om du köper från ett märke. Jag föredrar att sy själv, speciellt mina headdresses, eftersom de blir exakt som jag vill ha dem.
Jag vägrar också att knyta saker under hakan, som man traditionellt sett ska, så jag har börjat sy fast resårband undertill mina headdresses för att sedan sätta dem på diadem. Då går det också att byta headdress efter humör och outfit.

Den vanligaste kritiken jag brukar få är att jag borde använda huvudbonader flitigare. Jag håller till viss del med. Dels använder jag inte huvudbonader för att det skulle se galet ut med håret som det är nu, dels beror det på att jag tycker att huvudbonader är helt klart ÖVERSKATTADE.

Det är många som skaffar huvudbonader för att de känner att de MÅSTE, inte för att de VILL eller nödvändigtvis tycker att de PASSAR i det, eller till stilen på klänningen för den delen.
Det finns regler inom gothic lolita, som alla stilar. Det viktigaste är att känna efter vad du själv vill ha.

3 comments:

  1. Jag avskyr att huvudbonader är så överskattade (speciellt headdresses). Visst kräver vissa outfits att man har något på huvudet för att balansera ut litet, men ofta duger det gott med en söt hårklämma eller fina hårsnoddar. Eller *OMG* inget alls!
    Själv tycker jag att folket behöver mer hattar och mössor, som inte är i miniformat.

    ReplyDelete
  2. f.ö är jag väldigt förtjust i de mindre varianterna av rosetter, som tex meta och innocent world har på diadem.

    ReplyDelete
  3. Det tråkiga är att folk tror att det blir mer rätt om de har huvudbonader av något slag, ungefär som "mer spets = mer loli". Inte alltid lyckat.

    Jag är väldigt förtjust i rosetter på diadem! För övrigt håller jag med dig och håller fast vid mottot: Less is more.

    ReplyDelete