2007-03-28

Framåt i baktiden.

Ett par års vilsenhet och ytterligare ett par veckors nyvaknande har lett till att jag fortsatt bygga på min gothloli-garderob. Jag läser i loli-communityn varje dag och letar efter fynd. Förr i tiden var det i stort sett omöjligt att få tag på och väldigt dyrt att importera. Och när jag säger "förr i tiden" menar jag för fem år sedan. Fem år! Har det verkligen gått så lång tid?

För fem år sedan importerade jag mina första märkesklänningar (Kazuko Ogawa) efter att ha bläddrat sönder pärmen på mina Gothic Lolita Bibles, som också var sjukt svåra att få tag i. Jag minns hur jag desperat grävde fram mailadresser till olika butiker i Japan för att kolla vilka som skeppade utomlands. De flesta nekade, vissa svarade inte ens.

Idag översätter de flesta märkena hela eller delar av sina hemsidor till engelska för att bemöta efterfrågan från väst. Det är underbart men fortfarande dyrt med tanke på kostnader som frakt, tull och överföringsavgifter.
Amerikanarna är duktigast på att importera och de är också duktigast på att sälja av sina saker. Varje dag är det någon i diskussionsgruppen som rensar ut sin garderob eller är villig att byta. Perfekt nu när dollarn är så låg.

No comments:

Post a Comment